Storkbett

Har fått en del funderingar om vad det är vår lilla tös har i ansiktet, om hon gjort illa sig eller något sådant... Så tänkte att jag kan berätta lite vad det är för "märke" hon har där!

Hon har inte gjort illa sig utan är född med det, det är ett såkallat "Storkbett" som hon har, syns lite bak i nacken oxå...
Namnet kommer ifrån att man brukar säga att storken kommer med bebisarna och märkena skulle vara efter att storken tagit ett grepp runt barnets huvud...
Storkbett är inget farligt och det bleknar bort med tiden, det är inte så vanligt med så stort i ansiktet som Ayla har så vi har fått veta att vi nog ska vänta oss att det kan ta uppemot 6-7år innan det bleknat ordentligt på henne.
Det brukar kunna ta 1-2år annars innan det bleknar och det börjar med att bli rödare och större innan det tillslut börjar blekna. Det är inte säkert att det bleknar helt så det inte syns alls, det kan hända att det syns i vuxen ålder oxå när man anstränger sig, blir arg eller generad...

Gillar inte direkt namnet "Storkbett"... På engelska brukar det kallas för Angel Kiss vilket jag gillar mycket bättre! Det låter så fint! Och det sägs att det bara är speciellt utvalda extra tursamma barn som får sådana märken. Dem blir kyssta av en ängel precis innan de föds för att ge dem ett långt och lyckligt liv.

Fick ett tips av en tjej vars lilla dotter har ett storkbett bak i svanken, när dottern hade sett kort på när hon var liten (nu hade bettet nästan bleknat bort men på kortet syntes det rätt bra) och sett bettet så frågade hon mamma vad det var för märke. Då hade hon sagt att det är ett storkbett, och det hade hon för att hon var så fin och speciell att när storken kom med henne så vela han inte släppa taget om henne först.
Tyckte det var lite gulligt så kanske blir den varianten vi får köra på sen när Ayla börjar komma upp i åldern och funderar på vad det är för ett märke hon har (hade- beroende på hur pass länge det tar innan det bleknat) i ansiktet =)

Det syntes ju inte så mycket på Ayla direkt när hon föddes och första dagarna utan tog väl en vecka eller så innan det börja bli så där jätte rött som det är nu... Så det är därför en del har frågat om hon gjort illa sig antar jag.
Men hoppas ni som undrar är nöjda över mitt svar nu =) Och nu behöver inte vara orolig för att hon gjort illa sig eller har ont som sagt!



Här är lilltjejen bara ca 2 timmar gammal och här syns inte bettet så jätte mycket, man ser att hon är lite små röd över ögonlocket på vänster sida och att hon har som en liten rand mellan ögat och näsan bara.



Här är hon 2veckor gammal ca och där ser man att det har börjat bli rödare och bredare...
Men det på ögonlocket och precis mellan ögonbrynen har inte blivit det och nu när hon är 1månad gammal så syns det knappt (de lilla på ögonlocket och mellan ögonbrynen alltså)

Kommentarer
Postat av: Mamma

Tjingeling!

Hoppas allt OK! Angående märket på Aylas kind tror jag att det inte är"storkbett" Utan nåt som heter

"eldsmärke Eller när det är på kinden Portvinsmärke" se länken http://www.epilaser.fi/swe/tuliluomet.php

Tycker du skall kolla med BVC och få en remiss till hudkliniken för säkerhets skull.

Kram till er alla 3 Krama om gojänta från mig extra

PUSS o KAM

2009-01-19 @ 13:40:27
Postat av: Emmelie

Angel kiss lät ju mkt finare :)

Men hon e allt supersöt Ayla, verkligen.

2009-01-19 @ 15:40:17
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: malin

tack för den :)

kul att den blev använd :) ja det är lite krångligt, tror ja gjorde om irmas typ 3 gånger också, den tredje gången tröck jag ner handen sen tryckte jag försiktigt på varje finger, till slut blev det ju bra iaf, va mycket lättare med foten :)

2009-01-19 @ 19:38:12
URL: http://maspen.blogspot.com
Postat av: maria

angel kiss lät gulligt

2009-01-20 @ 10:59:47
URL: http://babyyoucancallmesven.blogg.se/
Postat av: June "Norasmamma"

Hon är superfin din lilla tjej. Tycker oxå angelkiss lät mycket vackrare men som sagt nöjde sig min dotter med min förklaring, hon blev nästan lite "mallig" och skulle berätta för mormor och morfar att hon minsann var speciell! =)

Kramar till er

2009-01-23 @ 21:24:17
URL: http://mammajune.blogg.se/
Postat av: fine

jag har minsann två storkbett! ett i svanken och ett i nacken. Mamma brukade säga att storken var tvungen att mellanlanda och "ta nytt grepp" för jag var så tung ;)

Men på era bilder ser det mer ut som ett portvinsmärke, säger jag som lekman.

Hoppas er lilla dotter mår bra, såg att detta inlägget är nästan ett halvår gammalt, kom in hit när jag sökte på just portvinsmärke på google =)

2009-05-11 @ 11:06:57
URL: http://fine.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback