Hälsokontroll

Japps, idag har vi haft besiktning hos BVC jag och Ayla så var det hennes första hälsokontroll!
Hon fick en OK stämpel =) Hon var en fin, duktig tjej som växer som hon ska och fick massa beröm för att hon "är med" så mycket och allt det där... *stolt mamma som vanligt*
Duktig var hon oxå lillfisen när vi vägt (väger gör man ju nakenvikt dvs. utan blöja) och mätt henne så lyfta jag upp henne och då grabbar hon tag med båda händerna om mitt halsband... Helene skulle försöka hjälpa till att ta bort hennes små händer eftersom mina var upptagna med att hålla i Ayla och då kissar hon ner hela min mage, mina byxor, golvet och mina skor hehe *underbart att vara mamma* självklart blev hon ledsen då, men de var bara till att lägga ner henne så hjälpte helene till och torka Ayla medans jag försökte torka mig själv =) Självklart hade ja bara ombyte med till Ayla denna gången och inte till mig själv såå jag fick sitta där nerpissad haha
När hon var torkad fick jag lyfta iväg henne och ta på ny blöja och kläderna fick vara av för vi skulle strax in till läkaren då så hon fick vara nakenfis med blöja bara... och hon var fortfarande lite ledsen så lyfte upp henne på axeln och då sprut kräks hon... över min axel och fram över brötet så de tom rann ner mellan dem haha
Så man har blivit både pissad och kräkt på idag! Efter det så blev hon helt nöjd och glad som vanligt när vi gjort så mot mamma...

Hon blev lite små ledsen när doktorn höll på kollade henne när hon inte fick sitta hos mig men annars gick allt jätte bra!
Jag bad han kolla lite extra på storkbettet som hon har, han sa det att det nog kommer växa bort inom några år och att vi inte skulle oroa oss över det... Men han vela att andra barnläkaren skulle kika på det oxå så han hämtade henne och så prata dem lite och då berättade den andra kvinliga läkaren om en ny metod *nu minns jag inte vad den hette med det var något som hade visat sig effektiv mot hemaignom (hur det nu stavas)* gamla läkaren hade inte hört talats om denna metoden men dem kom överense om att de bästa var att ge oss en remiss till barnkirurgen så ska dem kika på det just för att det vuxit så mycket och är så nära ögat på henne nu, ca 2-3mm bara ifrån ögonvrån är det nu. För det får inte skymma synen och så för henne och kan skada ögat om man har otur om de skulle växa mer.
Så nu väntar vi bara på kallelse dit så får vi se om dem kan göra något åt det! Men vi ska ha uppsikt själva oxå så de inte blir större nu för blire det skulle vi till läkaren igen på direkten.
Men aaa annars så var allt tipp topp med henne! =)

vikt: 5110gram
längd: 55.3cm
huvudomf: 39cm


Hon somnade i vagnen på vägen ner i hissen så jag tog en liten prommenad på lite drygt 30-40min med henne och hon sov hela tiden sen börja mina fötter frysa så vi gick hem... väl hemma så sov hon men höll på vakna så ja öppnade balkongdörren och ställde vagnen med sufletten mot öppningen och drog vagnen över tröskeln lite så hon somnade om sen fick hon ligga där och sova till kl 16 då hon vaknade och var hungrig. Funkade rätt bra att göra så, men gud så kallt det blev här inne! men hade jag stannat och tagit av henne overallen så hade hon vaknat och dåskulle det inte funka att få henne sova i vagnen som vanligt antar jag, så ja tänkte att det kan ju vara värt att pröva detta iaf och det funka ett tag ju! jag fick gå dit och dra vagnen över tröskeln lite dåoch då när hon höll på vakna till för att hon skulle somna om... hon kan verkligen bara ligga själv och sova när man är ute och går med henne i vagnen, det måste skumpa och ha sig... Det är rätt jobbigt faktiskt när man inte kan lägga ner henne när hon sover (hon sover här i min famn nu efter maten) men förhoppningsvis lär hon sig att sova ensam inom en snar framtid! vi får helt enkelt öva och försöka, får börja med i vår säng om man kan få henne att soman och sen smita upp själv.. har lyckats med det 2gånger i lite dryt 30min än så länge så vi gör ju liite framsteg iaf...

Fick hem en ny sjal idag oxå, en som man slipper knyta och grejer utan bara har på sig, så får vi se om hon gillar den.. den andra knytsjalen gilla hon inte.. iogs har vi inte pröva mycket bara 2gånger... men har bara hunnit få ner hennes ben i den så har hon blivit jätte ledssen.. men ska försöka igen och låta henne vara lite ledsen tills hon är helt i och så vyssa lite så hon kanske kommer till ro för hon borde ju gilla sjal eftersom hon ska vara i famnen på en hela tiden. Så jag hoppas det ska funka, vi får pröva och öva oss fram.


Föresten, idag blir hon 7veckor Ayla! Guuud så fort tiden går!!!
tha tha

Kommentarer
Postat av: Emmelie

har åxå sjal som man ej behöver knyta, praktiskt! gött o nli nerkissad o spydd på=)

2009-02-04 @ 19:29:34
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: Syster/Moster

Mosters lilla monster! :D



Vår lilla Gnutt lever rövare i magen. Andreas fick sig en känga igår, så kul att han kan känna nu också. Ganska tidigt tror jag... Börjar få lite mage nu iaf, emn har fortfarande "vanliga kläder". Var dock till Gävle i Lösrdags och handlade lite på HM, sen kolla vi på vagnar. Vi funderar på Kronan, Brio Kombi eller en Emmaljunga (tror det var Edge den hette?!) Får se, ska iväg och prova lite mer... Snart är det Påsk!



Saknar er!

Puss och kram

2009-02-05 @ 12:38:59
URL: http://dandellion.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback