97 dagar kvar....



Vecka 27


Barnet:

Barnet är 32 cm långt och väger 1 kilo. Dess ansikte har blivit lite rundare. Foten mäter 4 cm, lårbenet 5 cm och huvudets diameter är nu 7 cm. Skulle barnet födas i vecka 27 har det mer än 90% chans att överleva, det har allt som behövs för ett liv utanför livmodern. När du nu går in i den sista tredjedelen av din graviditet återstår mognad och tillväxt. Barnet är fortfarande mycket magert då det inte har lagt på sig något underhudsfett ännu. Huden är röd, tunn och täckt med fosterfett. Ögonen och ögonlocken är fullt utvecklade. Barnets hörsel har förfinats och det uppfattar mer nyanserat röster, musik och plötsligt höga ljud.



Mamman:

Vid den här tiden i graviditeten känner många kvinnor av alla möjliga slags besvär. Ryggproblem är vanligt förekommande. Den allt tyngre magen gör att det blir svårare att hålla ryggen upprest. För att balansera sticker du antagligen ut hakan och svänger mer i korsryggen. Det gör att du lätt blir trött, både i nacke och i korsrygg. Tänk på din hållning när du står upp. Vila genom att ligga ner en stund varje dag och lägg gärna en kudde i svanken när du sitter. Har du ont i ryggen bör du vara försiktig med att lyfta, speciellt tyngre saker. Måste du ändå, så tänk på att böja på knäna och lyfta nära kroppen. Ömma ryggmuskler brukar må bra av lite försiktig massage. Kanske du kan be din partner?





Växer så det knakar eller?



Jahopp, jag som var så lycklig över att ha fått sluppe allt med bristningar på magen!!! =(
Lite bak mot svanken/höfterna hade jag räknat med men att det skulle bli på magen hoppades jag innerligt att jag skulle få slippa, men icke då... har börjat komma lite smått nu *suck*
och förbannat vad ont det gör då! Man känner ju riktigt hur det spricker i skinnet *skit läskigt*
HOPPAS det inte blir mycket mer (men tyvärr så tror jag det kommer bli de då de är 13 veckor kvar lite drygt och aaa magen har endel växande kvar att göra)
Pigmentrand börjar man få oxå, den syns lite svagt som ett sträck precis i mitten...
Förhoppningsvis så försvinner även de mesta av bristningarna eller aaa blir knappt synbara *håller tummarna för det* efter förlossningen och pigmentranden försvinner väl i princip alltid efter att ungen kommit ut?


I natt hade jag jätte svårt att somna oxå, jag var sååå trött men någon hade bestämt sig för att INTE  låta "mamma" sova... Gud så h*n bökade runt hela natten, tror knappt h*n sovit en blund i natt haha för de var lika livat i morse när jag vakna när Robert skulle upp till jobbet...
Men de var rätt kul endå hehe, tycker bara de är rättvist att lillen sparkar på Robert oxå eftersom den misshandlar mig med jämna mellanrum haha =P
Robert kunna inte heller somna för allt bökande i magen, låg och lutade magen mot Roberts rumpa när vi skulle försöka somna och efter ett tag så frågade Robert vad kattsiken jag gjorde med magen egentligen haha men det var ju inte jag utan lillen som låg och sparka och hadde sig för fulla muggar =D

Jag är nog lite sadistisk av mig för jag njuter extra mycket varje gång Lillen sparkar på Robert asså *mouhaha*


Ligger och väntar på att Bm ska ringa nu oxå, ringde tidigare men fick inget svar så fick prata in meddelande... Ska be om att få komma dit och kolla om ja har fått uvi eller nå skit tror nästan det asså sååå lika bra att få komma dit och kika efter! Får se när dem ringer upp helt enkelt!


Aja, nu blir det lite krubb i magen känner jag, håller på hungrar ihjäl här i soffan!!
Är hungrig preciiiiiis heeeela tiden nu :S Och inte har vi något hemma heller nästan :( Orkar inte gå över till affärn och köpa mjölk eller nå heller *uscha så lat jag blivit* Får nog bli lite frukt frulle (banan, äpple, päron och annanas) så kanske lite nyponsoppa som blev kvar sedan gårdagens mellis!

Tha Tha



Miss you guys!!!!

Kommentarer
Postat av: Lina

Miss you too honey!!! Men snart ses vi!

2008-09-18 @ 19:29:41
URL: http://linadalenius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback