Stor bebis :O

Nu har vi då varit hos Barnmorskan igen för vanlig rutin koll, fick nästa tid om 3veckor den 3/10,e kul att det börjar bli lite tätate mellan kontrollerna nu :D

Vi började med att kolla blodtrycket eftersom jag varit så hängig och för att jag är trött och yr och får blodtrycksfall lite då och då nu på senare dagar.
Blodtrycket var som vi misstänkte lågt 90/50 igen, tyvärr inget jag kan göra åt saken utan det är vila och dricka mycket vatten som gäller och att inte vara rädd för att göra så som jag fick göra på Åhlens igår att lägga/sätta mig ner på golvet vart jag än är om jag känner att det sjunker snabbt så jag är påväg att skall svimma.
Det är iaf inte farligt varken för mig eller bebisen om jag skulle "råka" svimma så länge jag hunnit sätta eller i bästa fall lägga mig ner innan, det är själva fallet som kan vara skadligt för oss båda om jag står upp och det vet jag ju hur det känns sedan tidigare att svimma ståendes och slå huvudet i gatstenar tex är inget jag rekommenderar till folk det gör piss ont!

Efter blodtrycks kollen var det dags för att ta blodprov för att kolla vilken blodgrupp jag har och om jag är Rh-negativ (tror det var så de hette minns inte 100 dock) fick ligga ner då jag har dåliga erfarenheter av att sitta upp när dem tappar blod ur armen på mig.. tog liten stund att hitta en fin ådra men sen gick det bra och blodet forsade på... (lät lite drastiskt men aa ni fattar vad jag menar hehe)
Får svaren från blodprovet vid nästa besök!

Sedan var det stick i fingret för mera blod för att kolla blodvärdet, om det kanske är det och blodtrycket som spökar som gör mig så trött och yr och så hela tiden.. sockerhalter och dittan och dattan .
Mycket riktigt så var det lågt oxå! Inte någe överdrivet lågt, låg på 105 men bör ligga över 110 för att vara okej när man väntar bebis så från idag så blir de till att äta 2 järntabletter om dagen istället för en som jag ätit senaste månaden så skulle vi kolla värdet igen nästa besök och hoppas på att det blivit bättre.
Sockerhalten var super fint så om det är det nästa gång oxå slipper jag förmodligen glukosbelastningen :) men som sagt det visar sig om 3v om jag skall göra det för att se över ev. graviditetsdiabetes men det var inga som hellst tecken på att jag skulle ha det nu.


När jag endå låg där på britsen så passade vi på att mäta magen, detta var första gången vi gjorde det.
Och både jag och Robert som tycker att magen stått still i växten senaste 4-5veckorna fick äta upp våra ord rätt så snabbt... Första Karin (min barnmorska) sa var att ja och här har det hänt grejer ser jag *hehe*
Fram med måttbandet och börjar klämma och känna för att hitta rätt, när hon är helt säker på att hon verkligen är rätt för att få så exakta mått som möjligt så mätte hon... Från blygdben upp till livmoderns överkant är det man mäter och det kallas för SF (symfus) mått...
Jag hamnade på hela 27cm!!!
Det var inte jääätte stort sa Karin men klart över normal kurvan, är ju "bara" i v25 så det kan vara ett tecken på att det blir en stor bebis! *Gulp* Vad har vi eller rättaresagt JAG gett mig in på.... Ungen ska ut oxå :O
Hon trodde att jag nog förmodligen kommer följa den översta kurvan hela graviditeten men det visar sig gång efter gång, får väl antagligen veta nästa gång om jag fortfarande ligger över den översta kurvan om det blir någon tillväxt kontroll för att se om det är en väldigt stor bebis eller kanske bara mycket fostervatten...

Vi fick även lyssna på hjärtat igen efter att magen blivit mätt! *sååå underbart mysigt*
Lillen vaknade till när det bökades runt och mättes så den låg och sprattla för glatta livet när vi skulle lyssna hehe men hittade hjärtljuden nästan på en gång iaf. Högt och super fint lät det *stolt över mitt lilla barn*
Jadu Linnea kanske har du och Robert rätt om att det är en liten grabb där inne hehe för denna gången så låg hjärtljudet och pendla mellan 135-140slag/min...

Sedan var det vägnings dags *harkel*
72 jäkla kilo stannade vågen på!!!! *svimmar lite lätt* Fast det var normalt och jag hade ökat ungefär så som Karin misstänkte från förra gången.... så än sålänge är man uppe i +7kg sedan vi fick veta att jag var gravid..



            V.11 och 65kg                                              V.25 och 72kg


Vi avslutade med att få lite information om amning, även om det är ett tag kvar så tyckte hon att det kunde vara bra att få info redan nu så fick en liten bok att kika i och läsa och så fick vi veta hur vi går tillväga för att få komma och kika på förlossningsavdelningarna och få lite info om hur det går till och sådant på både Östra och Mölndal så vi ska försöka boka in oss på Mölndal och hoppas vi kommer med i någon grupp snart så vi får veta lite om deras sjukhus och så välja en torsdag kväll då de är info på östra som man inte behövde anmäla sig inför.

Glömde bort att fråga om faderskapsbeviset och om när föräldragruppen startar men får fråga det nästa gång :)


Nu ska vi ställa oss och laga lite krubb, färsk citron pasta med chorizo/fetaost/franska örter sås till =) En av mina favoriter! Så blir det fotboll och heros sen innan det blir krypa i säng dags!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback