Skruvande, Byggande, Köpande, FSK, v28 osv.

Mmmm mycket har hänt nu sedan senast!

MAGEN

Börjar med en "liten" mag bild då det är ny vecka nu igen =) v28 är vi i nu och magen bara växer och växer...
Förstår inte hur jag ska kunna växa mer utan att spricka helt alltså!



Nu går du in i graviditetens sista tredjedel. Det är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade. Under dessa veckor kan du räkna med en viktuppgång på ca 4,5-5,5 kg, där barnet utgör ca 3-3,5 kg. Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut.

Är du Rh-negativ görs en andra undersökning för att kontrollera om modern utvecklat antikroppar. Omkring dessa veckor görs ofta ett glukosbelastningstest, vilket innebär att man kontrolleras för att se ökad risk för graviditetsdiabetes. Även en kontroll av eventuell blodbrist görs.

Ditt barn är nu ca 25 cm långt från huvud till stjärt och vikten ca 1,2 kg. Det utvecklas och växer mycket snabbt nu. Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om barnet skulle födas så skulle hon eller han ändå behöva hjälp med andningen. Hos flickor är blygdläppar fortfarande små och täcker inte klitoris men under de sista veckorna växer de samman alltmer. Hos pojkar sjunker testiklarna ned i pungen. Fortsätt att prata med ditt barn för vid det här laget har det vant sig vid din röst. Den här sista tredjedelen av graviditeten kommer barnet framför allt att gå upp i vikt och enligt lag är barnet livsdugligt, vilket gör att det måste registreras om det föds.




FSK

I onsdags var vi iväg på föräldra info på FSK (försäkringskassan) det var intressant och fick faktiskt jätte bra hjälp efteråt med min personliga situation!
Idag ringde hon upp och berättade att min föräldra penning med största sannorlikhet kommer räknas utifrån mitt tidigare SGI eftersom jag blev sjukskriven pga graviditeten och det fanns inget alternativ än att jag var tvungen att vara sjukskriven och då fick pengar från FSK så var hon nästan 100 på att det är från de SGI dem kommer räkna på!
SJUKT UNDERBART!!!
Hon kunde ju inte lova något eftersom hon inte var någon handläggare men det bådar gott iaf =)
Då har man iaf lite drygt 100 000kr mer att räkna på än vad jag trodde jag skulle få!
Och lika glad nyhet fick vi för Robert! =) Han kommer med största sannorlikhet få räkna sitt SGI ifrån när han jobbade på Bollnäs verkstad =)
Så vi ska sätta oss ner nu snart och kika över och planera exakt hur vi ska ta ut dagarna och se hur mycket vi kan spara och sådant, vi måste ju ha råd att leva och så oxå!
Hon jag prata med hade iaf skickat in mitt moderskapsintyg nu och anmält Robert så vi kommer få blanketter att fylla i om ca 2-3veckor trodde hon sen är de ju ett bra tags handläggningstid tyvärr så de är verkligen på tiden att vi får allt gjort nu så man inte får gå utan pengar när lillen kommit ut!



Shoping, Byggande och Skruvande

Mmm shoping skötte jag igår oxå, lite sängkläder och en mega fin skötväska lyckades jag hitta! =)
Så batterier för att kolla så mobilen och babysittern funkar och sådant :)
I tisdags lånade vi svärfars bil och var iväg till Ikea och fyllde hela bilen med grejer oxå haha

MEN som vanligt av ikeas saker så är hälften trasigt när man får det *suckar* sängen fick vi ihop iaf, eller aa Robert mest för ja är så otymplig hehe han var mest irriterad på att jag knäppte massa kort på han haha =D



Byrån var däremot fel på, en planka till ena lådan som inte hade några Plugg hål så den är inte färdig ännu, ska ringa Ikea och be dem skicka en ny bräda MED HÅL denna gången så vi kan få ordning på den!

Men som sagt sängen blev klar och jag var tvungen att provbädda den efter att vi fått dit mobilen och testat så den funkar vilket den gör =) HELMYSIG är den!!! Blev två set med sängkläder till spjälsängen detta röda och så ett vitt med små blåa bin på hehe har dock ingen bild på det då jag inte vill slita upp allt :) Och så blev de ett litet set till vagnen :)

Fick oxå tag på en skötväska! Rea på den och allt! 299kr istället för 799kr värsta kapet!!! och hur bra som hellst är den!
Det är en "termos" som man kan ta lös innuti, som håller både varmt och kallt... En skötdyna utifall man skulle behöva byta blöja på lilla djuret när man inte har tillgång till skötbord/bädd :)
MASSOR med fack innuti, både nät, hela, stora, små, med dragkedja och utan dragkedja...
Och Locket kan man byta ut oxå :) Det sitter fast med kardborband och dragkedja så kan man ta av hela det och sätta dit ett i annan färg/design om man vill vilket jag tyckte var roligt! Köpte det med grönt på nu för att matcha de gröna "säng" kläderna jag köpte till vagnen :)
Och som vanligt så blev de ett litet klädesplagg oxå haha, kunna bara inte hålla mig de var så sött så!


  

(klicka på bilderna så blir dem större)

 

Vi köpte en babysitter i tisdags oxå när vi stanna till på babyproffsen och köpte täcken och kuddar (vilket vi lyxade till ordentligt) blev genomsydda (för bättre fluff och andas bättre) av modellen exklusiv från märket Rätt Start till både sängen och vagnen.
Skulle sätta ihop babysittern igår och kolla så den funkade eftersom jag köpte batterier under dagen och allt fungerar fin fint på den UTOM leksaks bågen... *suck ännu mera att reklamera* ljudet fungerar men de små fiskarna som skall pussas och bubblorna som ska "bubbla" i de lilla akvariet är helt döda så vi ska försöka ta oss dit i morgon igen och säga till att dem får fixa fram en ny leksaks båge eller ge oss en helt ny så att grejerna fungerar!
Därför är de ingen bild på den nu, blev så less när ja såg att den var pajj att ja inte orka ta kort på den så det kommer sen när vi har en hel, fin, fungerande babysitter! Kommer förhoppningsvis bild på byrån då oxå eller om jag väntar med den tills jag fått piffa till den så som jag vill först! =D

Måste komma iväg och köpa målarfärg oxå :) Sådanna dära stora runda klumpar man hade på förskolan när man var liten om ni minns? sådanna vill jag ha tag på... Penslar har vi köpt och en lampa, lampan är det sedan tänkt att jag ska måla! =) hitta ingen som vi gilla att ha i barnkammaren så får bli en hemmagjord :) Ska bara komma på motiv att måla på den! Förslag mottages mer än gärna :)


Nåväl., de var lite uppdatering iaf om hur läget är just nu!
Nu blir det lite mellis och så vila, har fruktansvärt ont i ryggen idag och haft en hel del sammandragningar :/
Hoppas de är bättre i morgon för då ska vi iväg till Brissan och fira att han kommer ett år närmare döden! :)


Sist men inte minst Stort Stort Grattis till min lilla Budd! =)
Börjar bli dags att tänka på pension snart nu va? hehe ;)
Grattis på Födelsedagen darling!



Tha Tha!!
*vinkar*

Kommentarer
Postat av: SysterYster

Hihi, vilka fina saker! Vill också!!



Vad gäller lampan kan du ju måla några av dom där söta dinosaurerna (hur stavas det egentligen??) du hottade på den där danska sidan med väggdekorationerna. Dom var ju så söta och så kan du få flera olika färger. :D



Puss!

2008-09-26 @ 17:40:41
URL: http://dandellion.webblogg.se/
Postat av: Suss

Jäklar, nu förstår jag varför folk envisas med att tycka att min mage är så himla liten. Ta det inte på fel sätt nu bara, du har en jättefin mage, önskar bara min också kunde vara lite mer iögonfallande. :-)



Har en bild i min blogg från v. 28+0. http://kevlarjeans.blogspot.com/2008/09/magbild-v280.html

2008-10-07 @ 11:35:54
URL: http://kevlarjeans.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback