Barnmorskebesök & v.29

Nu har man precis kommit hem från barnmorskan  =D
Bebisen har redan börjat lägga sig tillrätta och har huvudet neråt! =)
Huvudet neråt, och ligger lite snett längst med min högra sidan som den valt som favorit hehe alltså är det rumpan som den lille gillar att trycka ut så himla mycket på höger sida av min mage eller aa sidan av magen tom haha =)
Har kommit på att den gillar att moona åt Robert =P För Robert sitter nästan alltid till höger om mig

*duktigt litet barn vi har gjort som monar och sparkar på pappa sin*



Och fötterna har den precis vid revbenen på vänster sida av magen min, men de hade ja nästan räknar ut för har allt sett en liten fot trycka ut och stryka längst med magen där några gånger nu senaste veckan =)


Jag hade bättre värden än vad jag någonsin haft under hela graviditeten hitills *glad* och fick tillbaka provsvaret från senaste gången.

Blodtryck: 110/60
Hb:115

SF: ca30
Blodgrupp: 0+
Vikt: +10kg sedan start

Och magen växer på som den ska, låg över översta kurvan senast men nu låg den mitt på översta kurvan, får se nästa gång vi ska dit den 24,e så att det inte sjuker ännu mer utan att den följer min kurva men nu såg det bra ut och bebisen verkar hänga med och växa som den ska =)
Och lilla hjärtat tickade på fint som vanligt med ca 140 slag/min, hon fick klämma och vrida bra mycket på magen och tog 3-4 försök innan hon hittade så man hörde bra och kunde räkna hehe, hon trodde precis som jag trott att bebisen hade huvudet mot sidan så därför de var så svårt att träffa rätt först =) Men så bara POFF sjönk hela magen ihop haha =)
Hon mätte om sf måttet för hon tyckte det såg ut som sådan stor skillnad men måttet blev detsamma som innan och så klämde hon lite och kände exakt hur lillen hade lagt sig och hittade hjärtat på en gång :)

Såååå myysigt att höra hjärtat!!! Ghaaa vad jag längtar tills du är färdigbakad och ska komma ut nu!!!! =D
Föresten så har jag fått två datum i mitt huvud som jag inte kan släppa...
Tror att bebisen kommer komma antigen 16,e dec eller 27,e dec =) Kan inte bestämma mig riktigt ännu för ett datum men har en känsla av att de blir något av de datumen =) Och jag hoppas på den 16,e hehe =P



V.29

Mamman:
Förmodligen känns det nu som om alla organ trängs undan av magen och barnet. När du börjar närma dig slutet av din graviditet känns benen ofta tunga och trötta. Räkna med att du behöver extra mycket vila.

Kroppen:
Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.

Barnet:
I vecka 29 är medelkroppslängden ungefär 39 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1400 gr. Huvudets omkrets är 27 cm. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Fett lagras under huden för att ge energi och sköta temperaturregleringen efter födelsen.

Nu är ögonen åter öppna och hinnan över linsen borta. Om barnet skulle födas nu kan ögonen skilja mellan ljus och mörker.
Ögonen får färg vid den här tiden men vilken färg barnet slutligen får vet man inte förrän några månader efter födelsen. Ögonlocken är nu öppna då barnet är vaken och slutna då det sover.

Pappan:
Nu kan du få se en liten fot puta ut på magen. Försök att fånga den! Ditt barn kan känna om mamma är stressad eller orolig. Ge din kvinna lite massage eller fyll badkaret med varmt vatten för ett avslappnande bad. Oron på natten ökar, det kan vara svårt för den blivande mamman att ligga på rygg, barnet trycker mot kroppspulsådern och det kan ge yrsel och illamående.



Har föresten fått förfrågning om att stå Modell med "Lilla magen" hehe
Sååå ska se över det lite och sen får vi ser hur det blir om det bär av nån mil söder ut med Robert någon dag för lite fotografering... Vore rätt kul att ha kvar till sen faktiskt! =)


Nu blire käk sen iväg och hämta babysittern som hade kommit nu (dem ringde när vi var hos bm och prata in meddelande på mobilen) sen iväg till Östra!

Uppdaterar kanske lite mer i kväll, men tills dess!
Simma lugnt!
Tha Tha!

Kommentarer
Postat av: Emmelie

Ja visst är de underbart o komma till bm o lyssna på sitt mirakel. . särskillt när man får höra allt e bra :)

2008-10-02 @ 17:37:25
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: Emmelie

Jo jag hoppas de med. men är verkligen totalt livrädd.. :(

Men men de e säkert ingen fara.

2008-10-03 @ 11:42:47
URL: http://emmgus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback