Barnmorskebesök & v.34

JAG ÄR TJOCK!!!!

Har precis kommit hem från rutinkoll hos Bm...
Jag stoltserar numera med 79 tunga kilon!!!!
Har alltså lagt på mig 14kg nu i v34 sedan starten...
Blööö kommer ju hamna på 20kg + innan detta är färdigt tror jag...

Annars så hade jag bättre värden än förväntat, slipper äta 2st niferex om dagen nu, räcker med 1st så kanske magen kan bli lite bättre nu med
 *hoppas*

HB:121
Blodtryck: 105/65
Socker: 5,7
Urinsticka: negativt på båda *skönt*
SF: 35cm

Lillens hjärtslag låg på 140slag/min, efter att hon klämt och känt på magen för att se hur lillen låg och hon visade Robert så han fick känna på de små fossingarna, rumpan, ryggen osv. så låg det på 145slag/min vilket var pefekt ökning efter att man "retat" lillen lite
H*n har huvudet neråt fortfarande men ännu inte fixerad, ligger och kikar åt vänster...





Mamman

En del kvinnor kan känna sig stora, klumpiga, oviga och rent av oattraktiva. Du kan känna dig trött, otålig och gnällig. Kanske märker du att dina ringar börjar klämma åt om fingrarna, eller att händer och fötter är svullna. Det beror på att vätska samlas i kroppen. 

Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning. ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Ibland kan förvärkarna komma tätt och upplevas som riktiga värkar, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.

Bröstvårtorna blir större och brösten tyngre. Kolostrum, eller råmjölk, kan läcka ur dina bröst fast ditt barn ännu inte är fött.

Sex behöver inte alltid innebära samlag, graviditeten är ett utmärkt tillfälle att utforska andra former av njutning. Du kan ha stort behov av att bli hållen i en öm och trygg kroppskontakt. En del kvinnor njuter av sin sexualitet som aldrig förr, samlag kan aldrig skada barnet!

Din kropp har ökat mängden blod med 50 % under graviditetens två första tredjedelar men från vecka 34 håller sig blodmängden konstant fram till förlossningen. Omkring denna vecka är moderkakan fullmogen och därefter börjar den åldras.

Barnet

I vecka 34 är medelkroppslängden 46 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2350 gr. Huvudets omkrets är 32 cm.

Barnets hud blir mer rosafärgad. Om det är en pojke så har testiklarna vandrat ner i pungen. Tarmen är full av en grönsvart massa, en slags bajs som består av hudavlagringar, som barnet får i sig när det svalt fostervatten, galla och tarmsaft.

Pappan

Många pappor tänker mer och mer på den kommande förlossningen. Fundera över hur ni vill åka till sjukhuset. Behövs en alternativ färdväg om ni behöver åka mitt i rusningstrafik. Om ni redan har barn måste ni ha en barnvakt.
Finns BB-väskan packad för dig och din partner?




(Från igår kväll v.33+0)


Kommentarer
Postat av: Emmelie

Hade åxå gått upp runt 14 i den veckan, sen nu de senaste har jag inte vågat fråga :(

Alltså har du fått lämna urinprov många gånger?

Jag har bara gjort de kanske två gånger i början.

Hoppas du får en bra helg.

Kram

2008-11-07 @ 18:21:57
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: Lina

Kolla in min blogg, du har blivit utmanad...

2008-11-07 @ 21:54:55
URL: http://linadalenius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback