Uppdatering

aaa som ni märkt så är vi hemma i från förlossningen nu igen! (kom väl hem vid halv 11 tiden igen kanske så blev där braaaa länge)

blev mottagna på en gång vi kom dit och inskickade på ett rum så fick vi börja med att göra en ctg kurva + att barnmorskan klämde och kände på magen för att försöka få igång lille klunsen men fick inte igång den...
Ctg.n var som vanligt jätte fin, registrerade att klunsen var vaken iaf och att det var aktivitet i magen då det var både toppar på uppemot 170slag/min och dalar ner på 115slag/min men sen mot slutet sista 10min av de 30 jag fick ligga där med ctg.n så lade sig slagen på stadiga 140slag/min igen (som alltid på vårt lilla monster hehe) så då trodde barnmorskan att den nog la sig för att sova igen  *vår lilla sömntuta* =)

Men jag kände inget av den aktivitet som registrerades eller sen när hon försökte igen med att klämma och känna på magen och sådant. Vi skulle sen vänta på ett läkarutlåtande så vi skulle få vänta en liten stund. Den lilla stunden visade sig bli en låååång stund då läkaren fastnade i en operation. Barnmorskan kom in och berättade det och såg då hur svullen jag var om mina stackars små fötter/ben så hon frågade om jag hade någon huvudvärk och sådant.
Och det har jag ju haft nu igen sedan i fredags som inte gett med sig trotts att jag proppat i mig alvedon. Då vela hon ha ett urinprov och ta en sticka för att se om ev. äggvita läcktes och det gjorde det ju såklart upptäcktes det nu igen att jag börjat göra igen... Så kollade hon blodtrycket och det låg på 125/80 så ringde hon läkaren och konsulterade och de bestämde sig för att ta ett blodprov oxå...
Som vanligt svårt att hitta mina stackars små ådror som springer och gömmer sig så fort det vankas nålar, så det slutade i att dem fick ta provet i handen *snyfta* meeen dem fick blod i mängder iaf!

Efter att blodet skickats iväg på analys så fick vi vänta lite mer tills läkaren äntligen kom och då blev det ultraljud då jag fortfarande inte kännt några rörelser från lille klunsen. Hon knuffade lite på magen och gensvar direkt med att h*n börja vinka och sparka med fötterna och ha sig. Hade gott om fostervatten så kanske inte är en sådan jätte bebis iaf utan att det är mycket vatten som gör att jag är så stor, fick ingen viktuppskattning dock. Men h*n låg och gjorde andningsövningar för fulla muggar och var så duktig så sa hon, och hjärtat slog jätte fint och lillen såg proportionelig ut och var så fin så! *känner mig lagom stolt* =) Men fortfarande så kände jag inte av några rörelser vilket dem inte riktigt kunna förklara men vi såg ju allihopa att allt såg super fint ut och att lillen trivdes bra och har det gott därinne! Moderkakan såg jätte fin ut oxå och hade inte försämrats något ännu.

Hon passade på att känna lite på foten och så och fråga om jag hade känt nå domningar eller något och det har jag gjort under dagen och har en punkt som är lite mer öm än resten av benet så hon blev orolig för att jag hade åkt på en blodpropp och skrev en akut remiss ner till röntgen.
Så då blev det massa papper som skulle tas med, fram med en rullstol och kallade på en vaktmästare som fick komma och köra iväg mig ner till röntgen (robert fick vackert trava på själv efter med min väska som en liten packåsna hehe) snacka om att man kände sig hanikappad då, rullstol lixom... inte varje dag man åker det inte! Och tror vi åkte runt hela jädra sjukhuset... upp och ner i hissar och genom personal avdelningar och grejer längst nere i källaren var vi och for runt haha värsta rund turen....
Väl inne på röntgen så fick vi vänta en liten stund innan vi fick komma iväg och träffa läkaren och kolla upp hur det var med benet, fick göra ett långt ultraljud av hela benet från ljumsken ner till foten... Som tur var så hittade hon ingen propp! Men fick veta att det är bebisen som ligger och trycker på en huvudådra som gör att cirkulationen i benet stannar upp lite då och då. Fick efter det återigen bli hämtad av en vaktis som körde upp mig till vårt rum på förlossningen igen.

Innan vi åkte ner till röntgen så kom läkaren och berättade att jag har en uppdagande havandeskapsförgiftning... *suck* att dem inte kan bestämma sig någon gång för om jag har det eller inte! Men nu så har jag det alltså tydligen... Så vela dem inte att vi skulle vänta ända till torsdag då vi har vanlig koll hos barnmorskan våran igen utan ska ringa mvc i morgon om att jag måste dit och kolla blodtryck och urinprov igen i morgon eller senast under tisdag förmiddag och sedan kolla allt det igen på torsdag på vanliga kontrollen.

Aja, väl uppe på förlossningen igen så hade nattskiftet kommit på vid detta laget så fick träffa ny barnmorska och hela köret, läkaren var upptagen med operation igen så för att vi skulle slippa vara kvar ännu längre eftersom kl var typ 22 då och vi kom in runt 16.15 tiden kanske så ringde dem och konsulterade då mina blodprovs analyser var klara och det visade ingen påverkan på lever eller njurar denna gången heller. Så läkaren beslutade att vi fick åka hem då, bara vi lovade att kontakta mvc direkt i morgon om att ta nya prover.

Så nu är man ordinerad bara vila, massera benet så att jag får lite cirkulation i det och vicka på foten så gott jag kan. Får inte kolla så mycket på tv då det kan försämra synrubbningarna och huvudvärken. Så vad kattsiken man ska göra nu om dagarna det vet jag verkligen inte.. Någon som har några bra ideér??? Får väl ta och börja läsa någon bok eller något i väntan på att det ska hända något!

Nu vill jag verkligen bara att bebisen ska komma ut så att jag kan få börja må bra igen!!!!
Nää nu blir det sängen, är trött och har ont i ryggen nu...
Tha tha!



Stort grattis till Emmelie som fick en liten Ebba i gårmorse!!! (14/12)


(Lite bilder som jag tog för att pröva nya mobilen inne på vårt förlossningsrum)

   

Kommentarer
Postat av: Emma

ojoj.. lät som ni haft en lååång dag! Och jaaa.. va tusan ska man då hitta på om man ska vila och samtidigt inte får titta på tv?! Ljudböcker är ju skönt å ligga å lyssna på också :-)

Hoppas sömntutan till bebis vilat upp sig ordentligt snart så den vill komma ut!! :-)

2008-12-15 @ 10:05:11
URL: http://www.hansson-linden.se/WP
Postat av: Systeryster

Vilken tuut at allt var bra med bäbisen! Men nu är det väl dags att komma ut, så du inte blir mer dålig? Men du får allt hålla ihop benen till på onsdag för då är det ju 17:e!! :)

2008-12-15 @ 11:26:03
URL: http://dandellion.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback