Förlossningsberättelse

Vi åkte in till Östra sjukhuset på en återkoll kl:08.00 på morgonen den 17/12.

Fick ta blodprov & urinprov, kolla blodtryck och göra ctg-kurva.

Blodtrycket låg lite högt igen och hade +2 äggvita i urinen så när jag låg och gjorde ctg-kurvan kom dem och sa att eftersom jag redan var öppen 3cm, varken blir bättre eller sämre så skulle de ta emot oss uppe på förlossningen på direkten.


Så runt kl:10 ca blev vi skickade till förlossningen, inskrivna och fick oss ett rum.


KL:10.40 så tog de hål på hinnorna och vattnet gick, (öppen 4cm) och gud så mycket vatten!!! Haha de fick byta ut hela sängen och det forsade ner över halva golvet =P

Sedan sattes ctg och skalpelektrod. Därefter var det bara att vänta på att värkarna skulle komma igång.


KL:12.00 fortfarande inga värkar, knappt några sammandragningar alls registrerades på ctg eller kändes av. Hade dock fått mer ont och molande bak i ländryggen som sträckte sig sakta framåt mot ljumskarna. Då bestämdes att det skulle sättas värkstimulerande dropp så det sattes strax efter kl:12.00 med 40ml/timman.


KL:12.30 ca så kom första rejäla värken. BM kommer in strax efter och kollar droppet och sätter igång lustgasen (60/40 lustgas/syrgas)


KL:14.00 ca kallades det på narkosläkare då jag hade så fruktansvärt ont så det beslutades om att jag skulle få EDA.


KL:14.30 ca kallar vi in BM igen och undrar hur det går med EDA.n, känner då hur huvudet är på väg (kastar iväg lustgasen och skriker till att huvudet är ju för fan på väg hahaha) Bm berättar att narkosläkaren strax är på väg till oss och bestämmer sig för att kolla efter hur pass öppen jag är. Lyfter på filten och informerar oss om att det bara är till att börja krysta då hon ser huvudet, en hårig liten bebis säger hon =)


KL:15.05 Föds världens underbaraste lilla tjej! Ayla

3995gram tung, 50cm kort med ett huvudomfång på 36cm


KL:15.15 ca moderkakan krystas ut spontant. 


Allt gick jätte bra trotts att det inte hans med att lägga EDA (vilket jag är överlycklig för då jag inte vela ha det och hade tänkt mig klara det bara på lustgas så det blev som jag vela trotts allt)
Snabbt gick det, krystningen var det jobbigaste men gick jätte bra fasten det tog lite drygt 30-40min innan hon äntligen var ute. Sprack inte mycket, ett stygn invärtes, sattes 2 stygn till ett på vardera "läpp" i förebyggande syfte för att de var små revor (inte hela sprickor alltså) så att det inte skulle svida så mycket när jag kissar.

Tappade bara ca 1dl blod, livmodern drog ihop sig snabbt och kanten kändes strax under naveln ca 30min efter att Ayla var ute.



Kommentarer
Postat av: Julia

Vad skönt att förlossningen gick såpass bra efter den hemska graviditet du haft! Grattis igen till den lilla tösen.

Kramar Julia

2009-01-02 @ 14:28:45
URL: http://juliettans.blogspot.com
Postat av: Helen

Verkar haft en lätt förlossning du. Underbart att läsa förlossningsberättelser, då längtar man nog nästan själv efter en liten både på gott och ont. :)

2009-01-07 @ 20:01:18
URL: http://helenm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback